Warszawski rynek mieszkaniowy III kwartał 2020 r.

2021.05.10

Zainteresowanie mieszkaniami na ryku warszawskim

Rynek mieszkaniowy w III kwartale 2020 roku nie został tak zdestabilizowany, jak przypuszczano we wstępnych analizach. W zestawieniu do pierwszego półrocza, okres ten charakteryzował się powrotem do wcześniejszych wskaźników, wynikami mieszkań wprowadzonych na rynek zbliżonymi do np. III kw. 2019 roku, czy I kw. 2018 roku. Sytuacja epidemiologiczna w Polsce sprawiła jednak, że wzrost nie był tak dynamiczny jak np. w II kw. 2016 roku, gdzie oferty osiągnęły rekordowy poziom blisko 22,0 tys. lokali.

Z końcem III kw. 2020 roku w ofercie deweloperów z rynku warszawskiego było 15 849 lokali mieszkalnych, tj. o 2,1% mniej kwartalnie oraz o 6,3% mniej w stosunku do wyników rocznych. Na terenie Warszawy największy asortyment mieszkań – ponad 2,2 tys. na dzielnicę, odnotowano na Białołęce, Mokotowie i Pradze Południe. Następne w kolejności były Wola i Ursus, co potwierdza założenie, że od dłuższego czasu są to najpopularniejsze do zamieszkania i najbardziej rozwojowe pod wieloma względami obszary miasta. Żadnych nowych inwestycji nie wprowadzono natomiast do oferty dzielnic: Śródmieście, Praga Północ, Wesoła, Żoliborz i Wilanów.

Interesującym czynnikiem jest termin realizacji inwestycji, gdzie największa część 41,1% dostępnej oferty przypadała na 2021 rok.

Liczba mieszkań w ofercie, wprowadzonych do sprzedaży i sprzedanych w Warszawie

I kw. 2016 - III kw. 2020

Po wyjątkowo słabej sprzedaży w II kwartale br., okres lipiec - wrzesień odnotował dwukrotnie większe zainteresowanie - sprzedaż netto1 wyniosła 4 603 mieszkania i była o 40,6% niższa od wyniku z rekordowego I kwartału 2017 roku, kiedy to sprzedano 7 754 mieszkania.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja gospodarcza spowodowała, że w zeszłym kwartale zarejestrowano 113 rezygnacji z zakupionych już lokali, automatycznie przywróconych na rynek. Na szczęście ponowne otwarcie biur sprzedaży przyczyniło się do zwiększenia zainteresowania ofertą.

W III kwartale 2020 roku deweloperzy wprowadzili do sprzedaży 50 nowych inwestycji/etapów z łączną liczbą 4 454 lokali mieszkalnych, co jest wynikiem porównywalnym do wyniku z II kwartału.

Ceny mieszkań na rynku warszawskim

Kolejne fale zachorowań, a także podejmowane działania ochronne przekładały się bezpośrednio na sytuację m.in. na rynku nieruchomości. O ile w III kwartale 2020 roku odnotowano niewielki spadek średniej ceny mieszkań w ofercie, która na koniec września 2020 roku kształtowała się na poziomie 11 116 PLN/mkw., tj. o 0,3% niższa, w porównaniu do ceny odnotowanej na koniec czerwca 2020 roku, która wyniosła 11 144 PLN/mkw. Zatem wpływ pandemii na zmianę cen mieszkań w tym okresie był nieznaczny.

Największy wzrost średniej ceny ofertowej mieszkań sprzedanych odnotowano na Ochocie i w Wesołej. Średnia cena ofertowa mieszkań sprzedanych w Warszawie w III kwartale 2020 roku osiągnęła poziom 10 542 PLN/mkw. (wzrost o 1,7% względem II kwartału 2020 roku). W ujęciu r/r średnie ceny ofertowe mieszkań sprzedanych w Warszawie wzrosły o 9,8%.

Średnia cena mieszkań wprowadzonych do oferty w III kwartale 2020 roku w Warszawie wyniosła 10 102 PLN/mkw. i była o 9,1% niższa niż średnia cena mieszkań oferowanych na koniec września 2020 roku. Względem poprzedniego kwartału, średnia cena mieszkań wprowadzonych do oferty wzrosła o 3,5%.

Średnie ceny mieszkań w ofercie, sprzedanych i nowowprowadzonych

I kwartał 2016 - III kwartał 2020

* Średnie ceny mieszkań sprzedanych nie uwzględniają rabatów/zniżek, jakie udało się uzyskać nabywcom mieszkań.

Tekst opracowany na podstawie analizy warszawskiego rynku mieszkaniowego, wykonanego przez redNet Consulting

PRZECZYTAJ JESZCZE:


  • 2021.03.10
    RYNEK MIESZKANIOWY W POLSCE W III KWARTALE 2020 R.
    W III kwartale 2020 r. liczba mieszkań pozostających w ofercie w sześciu analizowanych miastach kształtowała się na poziomie ok. 54,5 tys. lokali...
  • 2021.02.10
    JAK PODPISAĆ UMOWĘ Z DEVELOPEREM?

    Zakup mieszkania to nie tylko poważna decyzja, ale i ogrom formalności, z którymi trzeba się zmierzyć. Zaczynając od wyboru odpowiedniej lokalizacji, metrażu...

  • 2021.01.10
    JAK BYĆ NAJLEPSZYM

    Lead: Narzędzia grupy REDNET wraz z wiedzą pracowników firmy dają efekt synergii, zapewniając znaczną przewagę nad konkurencją. Dzięki temu w czasie pandemii świetnie sobie radzimy - mówi Robert Chojnacki, Prezes Zarządy RedNet 24.

    Rok 2020 jest bardzo trudny dla wielu branż. Jak wyglądała sprzedaż mieszkań w czasie pandemii?

    Robert Chojnacki: Branża mieszkaniowa doświadczyła negatywnych skutków pandemii, zwłaszcza w okresie wiosennego lockdownu. Wystarczy popatrzeć na dane dotyczące sprzedaży. W Warszawie w I kwartale tego roku sprzedano 5570 nowych mieszkań, ale już w drugim kwartale już tylko 2311 (spadek o prawie 60%). Później rynek się odblokował (w III kwartale sprzedano 4603 lokale) i teraz, w IV kwartale będzie ponowny spadek, ale jego skala będzie znacznie niższa. Większe spadki były na rynku wtórnym. W 2020 roku wniosek o upadłość złożyły dwa duże podmioty sprzedające mieszkania, a wiele małych firm zawiesiło działalność. Generalnie jednak branża mieszkaniowa znosi pandemię znacznie lepiej niż duża część gospodarki.

    Rednet24 jest największym podmiotem sprzedającym mieszkania dla deweloperów. Jak poradziliście sobie w czasie obecnego kryzysu?

    I kwartał był dla nas rekordowy, ale w II kwartale (czas lockdownu) sprzedaliśmy już o 36% mniej mieszkań. Na szczęście okazało się, że klienci decyzję o zakupie mieszkania tylko przesuwali w czasie, i w III kwartale sprzedaż osiągnęła poziom 90% sprzed pandemii. Mieliśmy stosunkowo mało rezygnacji z zawartych umów rezerwacyjnych, na żadnym ze sprzedawanych przez nas projektów nie rekomendowaliśmy systemowego obniżenia cen, wręcz przeciwnie – w III kwartale je podnosiliśmy. Szacujemy, że w całym roku 2020 sprzedaż zamkniemy na poziomie ponad 600 nowych mieszkań, nie mniej niż w roku 2019.

    Czy w czasie pandemii zmieniły się zachowania klientów mających w planach kupno nowego mieszkania?

    Klienci najpierw zniknęli z biur sprzedaży i zostali w domach, ale co do zasady nie rezygnowali z umów rezerwacyjnych, tylko przesuwali ich finalizację. Następnie okazało się, że usztywniły się banki i podniosły wymagania klientom starającym się o kredyt. Wydłużeniu uległy też procedury kredytowe. Z drugiej strony niemal zerowe oprocentowanie depozytów sprawiło, że zakup mieszkania stał się korzystnym sposobem na ulokowanie gotówki.

    Jaka jest Wasza recepta na sukces?

    Jakiś czas temu zrozumieliśmy, że aby rozwijać się na tym rynku musimy sprzedawać mieszkania lepiej niż własne biura sprzedaży nawet największych deweloperów. Dziś profesjonalny outsourcing sprzedaży mieszkań to coś więcej niż wynajęcie pracowników do sprzedaży. W naszej firmie wspiera ich potężny dział analiz, który na bieżąco monitoruje sprzedaż wszystkich inwestycji deweloperskich w całej Polsce. Dzięki temu wiemy jak skutecznie kształtować ceny i zarządzać tempem sprzedaży. Przede wszystkim jednak zwykle pracujemy z deweloperem już na etapie projektowania inwestycji, dzięki przygotowany pod wymagania rynku projekt lepiej się sprzedaje.