Jak być najlepszym

2021.01.10

Lead: Narzędzia grupy REDNET wraz z wiedzą pracowników firmy dają efekt synergii, zapewniając znaczną przewagę nad konkurencją. Dzięki temu w czasie pandemii świetnie sobie radzimy - mówi Robert Chojnacki, Prezes Zarządy RedNet 24.

Rok 2020 jest bardzo trudny dla wielu branż. Jak wyglądała sprzedaż mieszkań w czasie pandemii?

Robert Chojnacki: Branża mieszkaniowa doświadczyła negatywnych skutków pandemii, zwłaszcza w okresie wiosennego lockdownu. Wystarczy popatrzeć na dane dotyczące sprzedaży. W Warszawie w I kwartale tego roku sprzedano 5570 nowych mieszkań, ale już w drugim kwartale już tylko 2311 (spadek o prawie 60%). Później rynek się odblokował (w III kwartale sprzedano 4603 lokale) i teraz, w IV kwartale będzie ponowny spadek, ale jego skala będzie znacznie niższa. Większe spadki były na rynku wtórnym. W 2020 roku wniosek o upadłość złożyły dwa duże podmioty sprzedające mieszkania, a wiele małych firm zawiesiło działalność. Generalnie jednak branża mieszkaniowa znosi pandemię znacznie lepiej niż duża część gospodarki.

Rednet24 jest największym podmiotem sprzedającym mieszkania dla deweloperów. Jak poradziliście sobie w czasie obecnego kryzysu?

I kwartał był dla nas rekordowy, ale w II kwartale (czas lockdownu) sprzedaliśmy już o 36% mniej mieszkań. Na szczęście okazało się, że klienci decyzję o zakupie mieszkania tylko przesuwali w czasie, i w III kwartale sprzedaż osiągnęła poziom 90% sprzed pandemii. Mieliśmy stosunkowo mało rezygnacji z zawartych umów rezerwacyjnych, na żadnym ze sprzedawanych przez nas projektów nie rekomendowaliśmy systemowego obniżenia cen, wręcz przeciwnie – w III kwartale je podnosiliśmy. Szacujemy, że w całym roku 2020 sprzedaż zamkniemy na poziomie ponad 600 nowych mieszkań, nie mniej niż w roku 2019.

Czy w czasie pandemii zmieniły się zachowania klientów mających w planach kupno nowego mieszkania?

Klienci najpierw zniknęli z biur sprzedaży i zostali w domach, ale co do zasady nie rezygnowali z umów rezerwacyjnych, tylko przesuwali ich finalizację. Następnie okazało się, że usztywniły się banki i podniosły wymagania klientom starającym się o kredyt. Wydłużeniu uległy też procedury kredytowe. Z drugiej strony niemal zerowe oprocentowanie depozytów sprawiło, że zakup mieszkania stał się korzystnym sposobem na ulokowanie gotówki.

Jaka jest Wasza recepta na sukces?

Jakiś czas temu zrozumieliśmy, że aby rozwijać się na tym rynku musimy sprzedawać mieszkania lepiej niż własne biura sprzedaży nawet największych deweloperów. Dziś profesjonalny outsourcing sprzedaży mieszkań to coś więcej niż wynajęcie pracowników do sprzedaży. W naszej firmie wspiera ich potężny dział analiz, który na bieżąco monitoruje sprzedaż wszystkich inwestycji deweloperskich w całej Polsce. Dzięki temu wiemy jak skutecznie kształtować ceny i zarządzać tempem sprzedaży. Przede wszystkim jednak zwykle pracujemy z deweloperem już na etapie projektowania inwestycji, dzięki przygotowany pod wymagania rynku projekt lepiej się sprzedaje.

PRZECZYTAJ JESZCZE:


  • 2021.09.28
    MIESZKANIA WAKACYJNE CIESZĄ SIĘ CORAZ WIĘKSZĄ POPULARNOŚCIĄ
    Jeszcze niedawno nieruchomości, które stanowiły przystań na wakacje były luksusem zarezerwowanym tylko dla najbogatszych. Dziś coraz więcej Polaków decyduje się na zakup kolejnego mieszkania poza miejscem zamieszkania.
  • 2021.09.21
    POLACY UCIEKAJĄ Z CENTRÓW MIAST
    W szczycie pandemii, tj. w II kwartale 2020 roku w Warszawie sprzedanych zostało 2 311 mieszkań, czyli o 58,5% mniej niż w kwartale poprzednim (5 570 lokali)
  • 2021.09.14
    W CZTERECH ŚCIANACH LOCKDOWN’U
    ​Pandemia zmieniła preferencje mieszkaniowe Polaków. W jej trakcie wzrósł m.in. popyt na mieszkania zlokalizowane na parterze, które w większości inwestycji mieszkaniowych są wyposażone w ogródki.